luckymom

Direktlänk till inlägg 8 juni 2010

egen säng eller inte...?..!...?.... 5 minuters metoden....?...!...?

Av lotta nilsson - 8 juni 2010 07:29

vi var helt överens att lära Milla sova i egen säng från det att hon föddes. Läst mkt om spädbarnsdöd som inträffat i just föräldrarnas säng och inte minst för att lära henne bli självständig.

detta har gått jätte bra och vi har varit oförskämt bortskämda. Hon började sova hela nätter i sin egen säng när hon va endast 2 veckor gammal och så har det fortsatt, med undantag givetvis. dagarna hon tillbringat natten i vår säng är räknade på en hand.

detta har varit jätte bra och enkelt. välling, snuse och napp sen somnar hon själv i sin säng till sin favoritvisa på speldosan. urduktig tjej!!!

MEN nu vill hon inte somna någon annans stans än i just sin egen säng. hon älskar sin säng och kan ligga där och mysa med sin snuse i evigheter. så fort hon blir trött vill hon dit, inget mys i soffan här inte.

tråkigt givetvis, är ju såååå mysigt när ens bebis somnar i ens famn. hur som helst så började jag igår med en tupplur om dagen på en oväntad plats i huset. igår tog det nästan 3 timmar innan hon gav upp för tröttheten och hasa upp på mitt bröst för att sluta ögonen, åhhhhh vad jag njöt!


5 minuter regeln är något annat vi tillämpat i vår familj. frukansvärt i början. jag kunde sitta och gråta i soffan när jag hörde henne gnälla. MEN gud vilken effekt, är så himla nöjd med denna metod. sen får man utveckla sin egen metod för en och samma passar givetvis inte alla familjer. detta gjorde att lillan somnar själv utan nåot som helst problem. vi har som sagt haft turen att ha en väldigt nöjd bebis så gnällandet var det inte mkt av. kna tänka att det är fruktansvärt o man har en bebis som skriker mkt.


vad tycker ni om dessa metoder? många har olika och mkt starka uppfattningar om dom.


det låter hårt i många lägen men jag tror på det och jag kan försäkra om att Milla får  otroligt mkt kärlek, ömhet, pussar och allt det innebär på vaken tid, men sömnen är viktig och då är det just det som prioriteras hos oss.


  




 
 
Amanda

Amanda

8 juni 2010 08:44

Jag tycker 5 minuters metoden är super. Har fungerat bra på min son, visst jobbigt i början, helt fruktansvärt. Men så fort det vänt är det så skönt. Bra för både föräldrar och barn. Jag skulle rekommendera alla att testa den :)

http://livingwitharockstar.bloggplatsen.se

 
Kim

Kim

8 juni 2010 09:30

Egen säng börja vi med också ganska tidigt, och hade samma tanke (spädbarnsdöd) och det har alltid gått bra, men borta så kan ju Mio (som du sett) somna hur som och mer än gärna hos mig.

Hemma så är de helst sängen när han väl ska sova annars är de bara mys på mitt bröst med snuttefilten sidan om sig och nappen i munnen, då njuter både Mor & Son:)

enligt oss så är 5minuters metoden GULD! Den är hemsk i början men kanon, vet man verkligen att ens barn är trött så är denna super!

Kramar ifrån oss

http://kimipsenjonsson.blogg.se

 
Ingen bild

madde m

8 juni 2010 17:57

Som du vet så har vi inte använt den metoden på William, vilket resulterat i att vi får ligga hos honom när han ska sova, vilket kan ta upp emot 1 timme ibland mer... Och det e drygt! Men har tänkte att nu när nr 2 ska komma så ska vi va starkare och inte ge efter så fort, för gud va skönt att bara lägga barnen och sen kunna göra va man vill av resten kvällen.Ibland har man inte kommit ner förrän vid nio-tiden och då har i princip hela kvällen gott.
Du e stark som fixar det gumman, och jag önskar att jag hade samma ork och tålamod som dej i sånna lägen ;-)
PUSSS

 
Sofie Carlsson

Sofie Carlsson

8 juni 2010 20:25

Jag hade lovisa i min säng den första månaden sen fick hon ligga i egen säng och precis som er lotta så körde vi 5 minuters metoden. Hemskt jobbigt men väldigt effektivt :) Har kanske inte varit lika bortkämd med hela nätter men somnar alltid i egen säng är inte försen nu den senaste månaden hon fått lite svårare att somna borta mitt på dagen om hon inte är jätte trött..

http://SofiieCarlsson.bloggsida.se

 
Mia Granquist

Mia Granquist

8 juni 2010 20:36

Jag gillar den metoden... även om jag inte tror just att man måste vänta exakt 5 min... man hör på skriket när det e dags... jag har gjort så med min stora pojke, å det funkade. De andra två har jag inte behövt ;)

http://lovelymiag.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lotta nilsson - 18 mars 2011 10:24

hej allihopa för ett tag sedan blev jag inbjuden att börja blogga på mama.nu bloggen är nu förflyttad dit. ni får ha överseende då jag har noll koll på hur det funkar. men lär mig väll med tiden. hoppas verkligen ni fortsätter följa bloggen där...

Av lotta nilsson - 15 mars 2011 12:58

usch vad ont i huvudet jag har. fryser som hundan och har ont i hela kroppen, på väg att bli sjuk? vill bara hem!   går dåligt med bilder men mitt jäkla mobila bredband är såååå dåligt, har inte funkat på 2 dagar, skit telia! får ringa dom imor...

Av lotta nilsson - 14 mars 2011 11:27

hoppas ni haft en lika fin helg som jag. var som sagt på agdas, om jag fynda?! ohhh yes!!! :) slänger in lite bilder ikväll. på väg dit blev min lilla ängel åksjuk och kräkte ner sig totalt. hon tittade skamset ner och sa - mamma... ooooj usch ...

Av lotta nilsson - 12 mars 2011 16:39


fyndade i ystad på kappahl      fullkomligt älskar denna topp/tunikan. hade velat ha den i min strl :) passade perfekt till de bruna me&i byxorna jag kammade hem på tradera. är sällan på kappahl men upptäckte att de va en kanonbra affär, ma...

Av lotta nilsson - 12 mars 2011 15:46

gårdagen spenderades i ystad, mkt trevligt var det och barnen skötte sig utmärkt, för det mesta i alla fall haha på kvällen blev de amerikans buffe och sedan bio. fighter, bra men hade nog hellre suttit i soffan och sett den. bio är överskattat. he...

Ovido - Quiz & Flashcards